De kracht van gemotiveerd personeel!
Gemotiveerd personeel draagt optimaal bij aan de doelstellingen van je organisatie. In dit artikel vind je een overzicht van motivatiefactoren, bruikbare personeelsinstrumenten en tips voor de dagelijkse werkpraktijk.
In tijden dat er weinig middelen zijn, of als arbeidskracht schaars is, lijkt het verstandig om medewerkers extra gemotiveerd te houden. Het motiveren van medewerkers zit ook in veel ‘kleine’ dingen die de dagelijkse werkpraktijk raken. Een flexibele houding, van zowel manager als medewerker, is hierbij van belang om de motivatie in de praktijk van alledag tot stand te brengen.
Waarom personeel motiveren?
Gemotiveerd personeel draagt optimaal bij aan het realiseren van de doelstellingen van de organisatie. Daarom is het noodzakelijk om medewerkers gemotiveerd te houden. In tijden dat arbeidskracht of geld schaars is, is het extra verstandig om medewerkers gemotiveerd te houden.
Factoren die de motivatie beïnvloeden
Factoren die de motivatie positief beïnvloeden zijn:
- Afwisselend en uitdagend werk op het juiste niveau
- De mogelijkheid om het werk (ten dele) zelf in te richten en zelfstandig uit te voeren
- Passende beloning
- Prettige werksfeer en een manager die stimuleert, motiveert en op een goede manier communiceert
- Persoonlijke aandacht voor de medewerker
Personeelsinstrumenten om medewerkers gemotiveerd en inzetbaar te houden
Verschillende personeelsinstrumenten zijn inzetbaar om de motivatie van medewerkers optimaal te houden. De toepassing van sommige instrumenten vragen investeringen, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van opleidingsplannen. De lasten wegen daarbij wel altijd op tegen de investeringen.
Functiemobiliteit bevorderen
Door mensen tijdig (intern) van baan te laten veranderen, voorkom je dat mensen vastlopen in hun werk. Medewerkers die jarenlang dezelfde taken uitvoeren, zijn minder flexibel inzetbaar. Je kunt denken aan functie-ruil, interne stages maar ook aan taakverbreding.
Functionerings- en loopbaangesprekken voeren
Door geregeld het functioneren van medewerkers te bespreken, weten managers en medewerkers wat ze van elkaar verwachten, waar zaken beter kunnen en hoe dat geregeld moet worden. Richt functioneringsgesprekken niet alleen op het verleden maar kijk juist naar de toekomst. Welke stappen kan de medewerker nemen om waardevol te blijven voor je organisatie?
Scholing systematisch aanpakken
Scholing moet een vast taakonderdeel zijn van iedere manager en medewerker. Medewerkers kunnen Persoonlijke Ontwikkelingsplannen (POP’s) opstellen en die bespreken met hun manager. Het management heeft de taak om, in overleg met de medewerkers, een scholingsplan vast te stellen dat de doelen van de organisatie verbindt aan de ontwikkeling van de medewerkers.
Door de ontwikkeling van de organisatie en de medewerkers te koppelen ontstaat voor iedereen een helder perspectief over de eigen bijdrage aan de koers van de organisatie. Scholingsplannen zijn bij uitstek toekomstgericht: hierdoor is de stap naar andere functies, en een mobieler en gemotiveerder personeelsbestand, sneller gezet.
Arbeidsomstandigheden aanpassen
Zorg voor een goede belastbaarheid van de medewerkers: de taak moet niet te zwaar zijn, maar wel uitdagend genoeg om te presteren. Ook de werksfeer is van cruciaal belang. De manager heeft een belangrijke taak om te zorgen voor een optimaal arbeidsklimaat, waarin hij/zij overigens zelf ook het ‘goede voorbeeld’ moet geven. Betrek de medewerkers bij het bedenken van verbeteringen in de werksfeer en de arbeidsomstandigheden, bijvoorbeeld in een werkoverleg.
Flexibel werken
Mensen die flexibel werken, geven in meerderheid aan hierdoor meer tevreden over hun baan te zijn geworden (56%), blijkt uit onderzoek van de Rijksoverheid. Flexibele werkers ervaren verder een toename van: het gevoel van vrijheid (74%), de mate waarin men zich gelukkig voelt (48%), en de tijd die men voor zichzelf heeft (41%). Tevens ervaart men een afname in stress (39%).
Het kan dus lonen flexibel werken mogelijk te maken, om medewerkers gemotiveerd te houden. Verder hoort hier een managementstijl bij die stuurt op output en minder op aanwezigheid. Zo kunnen medewerkers flexibeler omgaan met hun arbeidsuren; bijvoorbeeld wat later starten om werk en zorg te combineren.
Tips voor de dagelijkse werkpraktijk
Het motiveren van medewerkers zit ook in veel ‘kleine’ dingen die de dagelijkse werkpraktijk raken. Een flexibele houding, van zowel manager als medewerker, is hierbij van belang om de motivatie in de praktijk van alledag tot stand te brengen.
Werk interessant houden
- Betrek medewerkers bij beslissingen en vraag hun mening
- Geef medewerkers gevarieerde taken, dus routinewerk afwisselen met meer uitdagende klussen
Aandacht geven
- Laat zien dat je waardering hebt voor de medewerkers en spreek dat ook uit
- Denk aan verjaardagen en andere speciale gelegenheden en regel een cadeautje
- Organiseer een afdelingsuitje of een borrel. Dit kun je eventueel combineren met een educatief doel
- Neem zorgvuldig afscheid van mensen die vertrekken, dat is zowel in het belang van degene die het werk verlaat als voor de achterblijvers
Management geeft het voorbeeld
- Managers geven zelf het goede voorbeeld, door te stimuleren en motiveren
- Een coachende stijl van leidinggeven betekent feedback geven en ontvangen, tweerichtingsverkeer dus
- Stel regels en maak heldere afspraken. Maak duidelijk dat afspraak ook afspraak is, van hoog tot laag in de organisatie
- Spreek elkaar aan op de dingen die fout gaan, maar vooral ook op de zaken die goed lopen
Tot slot
Wil je hulp bij met motiveren van je personeel? Neem contact op voor meer informatie!
Je kunt ons bereiken via hr@esvegroep.nl of telefonisch op 06 – 42 39 12 10
Bron:
Niet beschikbaar